Znam wiele osób, które zupełnie nie przejmują się dietą a mają sprawne i zdrowe ciało. Znam też wiele osób, które o diecie mówią non stop, a ich zdrowie nie jest w najlepszej kondycji. Oczywiście znam także wiele osób, które nie przejmują się dietą i są bardzo chore oraz osoby, które dbają o dietę i cieszą się niesamowitym zdrowiem. Chyba wszystkie możliwości wyczerpane. To jak to jest z tą dietą? Jest ważna, czy nie? I co, poza dietą, wpływa dobrze na stan naszego zdrowia?

Tak! Dieta jest ważna. Jednak, jest wiele innych czynników, które zdecydowanie wpływają na nasze zdrowie, a często są pomijane w poradach dietetyków i lekarzy:

  1. Tlen
    Bez pożywienia możemy przetrwać około 40 dni, bez picia – jakieś 4. Bez tlenu – jedynie 3 minuty. Tlen to podstawowy pierwiastek życia. Wiele chorób powodowana jest właśnie przez zbyt małe stężenie tego pierwiastka we krwi. Jednak my nie doceniamy jego wartości. Przecież oddychamy… Jednak w wielu miastach stężenie tlenu w powietrzu jest 30% poniżej wartości normalnej a to już może prowadzić do niedoborów. Pamiętajmy, że tlen wspomaga leukocyty w czasie trwania stanu zapalnego. Dlatego jest uznawany za substancję przeciwzapalną [1].
  2. Ruch
    W artykule pt. „Czy siedzenie może zabić” przedstawiłam badania naukowe przeprowadzone na osobach, u których mierzono ilość kroków w ciągu dnia. Okazało się, że im mniej ruchu, tym większe prawdopodobieństwo nie tylko chorób, ale nawet i śmierci.
  3. Stres
    Stres powoduje produkcję kortyzolu i adrenaliny. Stres w małych ilościach (np. przed egzaminem) jest jak najbardziej na miejscu. Niestety w zbyt wielu przypadkach, staje się on chroniczny. A wtedy może prowadzić nawet do obniżenia odporności naszego organizmu oraz chorób. Badania naukowe pokazują, że stres zmienia skład naszej flory jelitowej (na niekorzyść…) [2].
  4. Rytm dobowy 
    Co ma wspólnego przesiadywanie w nocy przed komputerem i bieg do pracy bez porannego wypróżnienia? Oba zachowania zakłócają rytm dobowy naszego organizmu. A to może prowadzić do otyłości i dalszych problemów ze zdrowiem  [3].
  5. Nadmierne przyjmowanie leków
    Skutki uboczne leków to całe listy! Zanim weźmiesz jakiś lek, sprawdź, co może cię spotkać. Oczywiście, nie zachęcam tutaj do niebrania leków, gdy jest takie wskazanie. Ale czasem łapiemy za pewne syntetyczne specyfiki zupełnie bez potrzeby (np. lekki ból głowy). Weźmy taki paracetamol. Skutki uboczne mogą (ale nie muszą) być takie: zaczerwienienie skóry, wysypka, ból gardła (paradoksalnie bo to przecież lek przeciwbólowy ;)), białe naloty na ustach lub w jamie ustnej, nietypowe zmęczenie lub osłabienie, i wiele innych [4]. Warto zawsze sprawdzić efekty uboczne stosowania jakiegoś leku, żeby potem nie biegać do lekarza i nie prosić o leki na te właśnie efekty uboczne. W takiej sytuacji wystarczy odstawić dany lek.
  6. Relacje z innymi
    Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak ważne w naszym życiu są dobre relacje z bliskimi. Tak naprawdę złe relacje z najbliższymi prowadzą najczęściej do chronicznego stresu (patrz punkt 3). Ale nawet jeśli nie są stresujące to już brak zadowolenia z życia może prowadzić do gorszego zdrowia.

 

źródła:

  1. http://www.nature.com/articles/422675a
  2. https://www.elsevier.com/about/press-releases/research-and-journals/stress-affects-the-balance-of-bacteria-in-the-gut-and-immune-response
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21673361
  4. https://www.drugs.com/sfx/paracetamol-side-effects.html